torsdag 4 september 2008

På begäran av en anonym läsare...

Anonym sa...
Hej på sig tårtmadame!

Tror vi är många som undrar. Hur slänger man ihop en tårta så den blir som den du gjort?
Det måste ha nåt med kast-teknik och handlag att göra.
Vad döljer sig under dekoren förresten? // tårta är gott



Tja, tårtan är ganska enkel att göra.

  • Köpt tårtbotten
  • Hallonfärskostmousse
  • 'Glasskräm' blandat med mosad banan
  • Spacklad med grädde
  • Täckt med MMF gjord på rosa
    marsmallowssvampar.
  • Dekoren är gjord av
    chokladkristyr och SP blommor.
  • Förklaringar till olika ord finner ni här.
Chokladkristyren är spritsad med en rund tyll, Parpens nr 30 (motsvarar Wilton nr 3) i en teknik som kallas Cornelli Lace och det var den enda dekoren jag kunde komma på i all hast, förutom blommorna då. Jag hade inte tid att färga kristyr och spritsa blad, så det fick bli så här enkelt.
Men jag är rätt nöjd ändå, jag fick till färgerna som jag ville och tårtan blev supergod!



Hoppas att jag har lyckats förklara hur jag har gjort utan att verka allt för snurrig.



Tack för kommentaren och lycka till med tårtandet!

2 kommentarer:

Malin sa...

Tack för dina snälla ord, de värmde gott! Jag har 15,5 kilo att gå ner till min målvikt som jag var innan de två sista graviditeterna och om man jämför som du gjorde så är ju det "bara" ca 5 mån, det kan jag lätt klara av känns det som!:-) Tack än en gång för peppningen, det behövs! Kraaam (Superfina tårtor du gör förresten)!

Margareta sa...

Tack det var bra.Låter oerhört gott.Härlig kombination av smaker.Den ska jag pröva nån gång.Bra beskrivning. Har du jobbat professionellt med tårtor eller...
(När man klickar på Här kommer man till familjeliv men man måste vara registrerad för att ha tillgång till sidan)
Nu skiner solen här efter en ganska grå dag..
Vi hörs/ M

Vår låt